Δασκάλες..εν δράση!

Αυστηρά κατάλληλο για μουσικούς! Τώρα που ανοίγουν τα σχολεία/ωδεία/φροντιστήρια, ανοίγουν με τη σειρά τους και τα τετράδια, τα ντοσιέ και το ίντερνετ για την αναζήτηση έξυπνων και δημιουργικών δραστηριοτήτων που θα απογειώνουν κάθε φορά το μάθημα! Πιο κάτω σας δίνω μερικές από τις... μουσικές ιδέες μου!


ΩΡΑ ΓΙΑ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ
Τα παιδιά πολλές φορές χρειάζονται κίνητρο, ιδιαίτερα όταν πρόκειται μέσα στα πλαίσια του μαθήματος. Χρειάζεται προσεκτική προετοιμασία, οργανώνοντας βήμα- βήμα τον τρόπο με τον οποίο θα προσεγγίσουμε μέσα στην τάξη το ενδιαφέρον του μαθητή ώστε να αποκτηθεί ένα καινούργιο γνωστικό αντικείμενο. Για να κάνουμε πιο ελκυστική τη διαδικασία, μπορούμε να χρησιμοποιούμε τις κάρτες που έχουμε αναφέρει, διοργανώνοντας διαγωνισμούς και χωρίζοντας τα παιδιά σε ομάδες. Έχοντας πίνακες βαθμολογίας, καταγράφουμε τα αποτελέσματα του κάθε διαγωνισμού. Στο τέλος της χρονιάς βγαίνει νικήτρια ομάδα αυτή με τις περισσότερες νίκες. Είναι απίστευτα διασκεδαστικό, τα παιδιά με το να το ζητάνε συνέχεια μαθαίνουν εύκολα και αβίαστα και έτσι πετυχαίνετε μ' αυτόν τον τρόπο τον σκοπό σας!





ΚΑΡΤΕΣ
Στις μικρές τάξεις του δημοτικού, μπορούμε να δείξουμε μουσικές έννοιες με εικόνες. Έτσι μπορούν πιο εύκολα να τα θυμούνται και να έχουν συγκεκριμένο τρόπο που το κωδικοποιούν.

Χτύπα το ρυθμό: Για παιδιά που έχουν μάθει πιο δύσκολες χρονικές αξίες όπως την παύση ογδόου και  το δέκατο έκτο. Τους μαθαίνουμε αρχικά ότι το τέταρτο π.χ. το χτυπάμε και λέμε "τα", τα δύο όγδοα είναι "τι-τι" και τα 4 δέκατα έκτα μαζί είναι "τι-ρι τι-ρι" (κοινά αποδεκτοί ορισμοί στη μουσική). Μπορούμε να τους χωρίσουμε σε 2 ομάδες σε μορφή διαγωνισμού(για να γίνει πιο διασκεδαστικό)! Να τους δώσουμε ίσο αριθμών καρτών και να κάνει ο καθένας από μια. Αν χτυπήσει σωστά το ρυθμό παίρνει ένα βαθμό για την ομάδα του. Νικήτρια ομάδα είναι αυτή που θα συγκεντρώσει τους περισσότερους βαθμούς. Αποτελεσματικό και ταυτόχρονα διασκεδαστικό παιχνίδι που θα το ζητάνε κάθε φορά!
 
* Μπορείτε να φτιάξετε πάρα πολλούς ρυθμικούς συνδυασμούς (ανάλογα με το επίπεδο της τάξης)



Χαρούμενο και λυπημένο: το να προσπαθεί να καταλάβει ένα παιδί αν αυτό που ακούει είναι χαρούμενο(μείζονα) ή λυπημένο (ελάσσονα) μπορεί σαν άσκηση να είναι βαρετό. Εάν όμως τα παραδείγματα συνοδεύονται από αντίστοιχες κάρτες τις οποίες τις δείχνει το ίδιο τότε σίγουρα γίνεται πιο ενδιαφέρον. 


*Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε και χαρούμενες/λυπημένες φάτσες.



Μουσικές συλλαβές: Πως θα μάθουν να χτυπάνε ρυθμικά τις χρονικές αξίες; Συνδιάζοντάς τες με τις κατάλληλες λέξεις!

   
         
*Είναι καλό να συνοδεύονται και με ρυθμικά παλαμάκια


Μουσικές έννοιες: Μέσα από τις κάρτες μπορούν να μάθουν τα παιδιά εύκολα τα πάντα. Έτσι είναι πιο εύκολο να θυμούνται ότι το δυνατά (forte) είναι σαν πυροτεχνήματα, το κοφτά (staccato) μπορεί να παρομοιαστεί με τον τρόπο που πετάγονται τα ποπ- κορν και άλλα πολλά!

          
      * Forte = Δυνατά                    * Glissando = 'Γλίστρημα' 

* Trill = Τρίλια (σαν να τιτιβίζει πουλάκι)



ΕΠΙΤΡΑΠΕΖΙΟ
Ποιος θα φανταζόταν ότι μέσα από ένα επιτραπέζιο παιχνίδι θα μάθαιναν τέλεια τη θεωρία των διαστημάτων! (μπορείτε να φτιάξετε και κάρτες που θα περιέχουν ερωτήσεις θεωρίας ή και γραπτές 'εντολές' που βασίζονται στον σχηματισμό των διαστημάτων)

*Απαραίτητη προϋπόθεση: να έχετε μαζί σας πιόνια



ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Είναι ωφέλιμο, από τα πρώτα χρόνια της μουσικής τους εκπαίδευσης, να έρχονται σε επαφή με την έννοια του αυτοσχεδιασμού. Βάλτε μουσική μέσα στην τάξη (για έμπνευση!), δώστε τους χρώματα να ζωγραφίσουν και από κάτω πείτε τους να γράψουν μια δική τους μελωδία. Στην αρχή το πιο πιθανόν είναι, η... μελωδία να μη βγάζει νόημα , αλλά με την τακτική χρήση αυτής της δραστηριότητας θα τους γίνει μια όμορφη συνήθεια και δε θα αργήσει η στιγμή που θα το κάνουν και μόνα τους!




Η αναζήτηση προτάσεων συνεχίζεται...
                                           








                                                                   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου